Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 187 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další
Autor Zpráva
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 18:00 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 409
Od: 27 lis 2007 03:31
Bydliště: Pořád někde jinde
No, taky to do té doby může být neosvědčená technologie. Pořád tam není radikální odlišná metoda skladování energie. A i tohle musí mít měnírny a nabíjecí stanice, takže nějaká ta infrastruktura tam je. Pokud by hlavní kouzlo bylo v tom, že je to mnohem lehčí (a ono to asi musí být co nejlehčí, aby to vůbec něco ujelo), tak proč raději nepostavíme lehčí trolejbus? Pak by byla i trolejbusová infrastruktura o kus levnější.

_________________________________
Máte dopravní problém. Řeknete si, aha, postavím další silnici! Teď máte problémy dva.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 17:27 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6119
Od: 15 dub 2008 16:23
Bydliště: Žlutý kopec
DJ: pořád ti zůstane množství křížení, takže to asi nějak významné nebude. Pokud nevznikne podzemní trakce, alespoň pro spojení sever-jih a východ-západ (druhá jmenovaná cca v trase t-25/26), o mnoho lepší to nebude (obecně).


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 17:22 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2009
Od: 28 čer 2007 16:54
Tyhle věci se zhruba ví už od dob 21Eb - to nové je, že se to dá plně nabít za 20 minut. A než se Brno vzchopí k jakýmkoliv investicím do nových trolejbusů, může to už být osvědčená technologie...

Mimochodem k té pomalosti na kříženích - nakolik by se to dalo odstranit lepším TV?


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 16:52 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 409
Od: 27 lis 2007 03:31
Bydliště: Pořád někde jinde
No, on ten článek hodně milostivě zamlčuje, kolik tam v tom ta baterka váží, zabírá místa, a tak celkově. Náklady na výstavbu měníren a tratí zhruba známe, z čeho se skládají, a můžeme i lehce odhadovat kam a jak se budou vyvíjet. Tohle… těžko říct.

_________________________________
Máte dopravní problém. Řeknete si, aha, postavím další silnici! Teď máte problémy dva.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 14:04 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2009
Od: 28 čer 2007 16:54
marecek.00 píše:
Já bych trolejbusy do koše neházel.
Tak jsem to nemyslel - když už infrastruktura stojí, je blbost ji nevyužívat. Nicméně pochybuju o smysluplnosti nové infrastruktury, obzvlášť, když už teď je možné ujet po 20 minutách nabíjení 120 km, což při brněnských 15-25 km/h cestovní rychlosti odpovídá 4-7 hodinám provozu - dost na to, aby se to dalo nasadit i místo autobusů (článek).

marecek.00 píše:
Dokážu si naprosto představit, že po svedení aut do nového okruhu by nebyl problém podobnou dráhu vybudovat na většině trasy 25/26 s mnohem nižšími náklady, než kdyby se tam budovala šalina. Veškerá infrastruktura tam je, měnírny, dráty, sloupy, chce to jen udělat úpravy na silnici.
Přijde na dvě věci:
- jestli jsou ty ulice zralé na reko inženýrských sítí
- zda ty úpravy na silnici budou dělat fyzicky, nebo jen barvou
Pokud je odpověď na obě otázky "ano", tak ta konverze na šalinu vyjde dlouhodobě nastejno nebo líp. Tu linku se už dnes využívá na úrovni některé z "kádvojkových" linek a to narozdíl od nich v podstatné části své trasy, i po drobném zrychlení se dá čekat další nárůst až na úroveň, kdy to tam bude zralé na dvojčata - úroveň, kdy už je v celkových nákladech levnější šalina. Navíc, většina pevné trolejbusové infrastruktury se dá využít i pro šalinu. Jediná nevýhoda je velká počáteční investice. Viz taky tenhle komentář:
Citace:
I had the pleasure to work in Karlsruhe for a while, with one of the best transit systems in the world for a city of that size. And a ridership of over 100 mil. people anually on a population of about 280,000 people. The head of Karlsruhe's transit authority at that time, Dieter Ludwig, liked to say that when you need to run articulated buses with a headway of 10 minutes on a line, you have enough potential to convert the bus line to a tram/light rail line.
Not because you already had so many passengers that you could not handle them anymore by bus, but because you could attract so many more passengers to justify, fill and financially operate a tram line. Just because it is then a tram line and not a bus line. And believe it or not: it worked!


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 14:04 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8612
Od: 10 čer 2004 11:19
Jenom jsem se uklik pri oddelovani tematu. Jiank nema vyznam . Ale da se pri trose snahy doplnit ke vsem tematum.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 14:00 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1390
Od: 15 zář 2005 13:43
Bydliště: čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
mohu se zeptat co znamená ten obláček u tohoto tématu?


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 07 led 2011 13:42 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2284
Od: 05 úno 2007 18:12
Bydliště: Brno, Haškova
miropiro píše:
Moment, tak jak to je s tou lanovkou??? Dle sdělení jednoho machrujícího kamaráda (zde se nevyskytující, ale mnozí z nás jej znají, bo dělá též u KORDISu) byla ta lanová dráha na lince x30 nešťastným únikem informace o tom, že se něco takového skutečně plánuje.

Měl to být úlet, nepovedený kiks nebo se něco fakt chystá?

Jinak k trolejbusům bych řekl toto: myslím si, že zrovna na linkách 25 a 26 trolejbusy mají své místo zasloužené oprávněně. Je sice pravda, že autobusy to zvládají o něco rychleji, ale dokud nebudeme mít autobusy, které nebudou produkovat tolik emisí, tak bych se držel trolejbusů.

_________________________________
Mrtvole je naprosto fuk, kdo tu válku nakonec vyhraje! - Yossarian Yossarian

Připravovaný web o severním okolí Brna


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 21:45 
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 7480
Od: 17 pro 2006 22:32
Bydliště: Brno
a proto taky neustále čekáme do času :-D

_________________________________
7375 -> 7467 -> 7653 -> 7812 -> 7614 -> 7474 -> 7438 -> 7474 -> 7436 -> 7474 -> 7074 -> 7087


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 21:29 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1364
Od: 29 dub 2006 12:26
Bydliště: Sebrowitz
(mimoekonomické OT - v brněnské realitě je bohužel autobus i výrazně rychlejší - znatelné na dopolední 25, posílené autobusy. Odpadají jízdy krokem přes většinu křížení, atp.)

_________________________________
you are not stuck in traffic - you are traffic.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 19:32 

Příspěvky: 1546
Od: 06 lis 2009 10:30
Já bych trolejbusy do koše neházel. Myslím si, že po relativně malých investicích, zejména kvalitním vybudování bus pruhů a oddělených těles mohou být velmi efektivní, zejména jako tříčlánkové varianty. Do toho už se naskládá lidí skoro jako do šaliny a náklady na budování trati jsou neskonale levnější. Ale pustit to do provozu by samozřejmě byl problém. Dokážu si naprosto představit, že po svedení aut do nového okruhu by nebyl problém podobnou dráhu vybudovat na většině trasy 25/26 s mnohem nižšími náklady, než kdyby se tam budovala šalina. Veškerá infrastruktura tam je, měnírny, dráty, sloupy, chce to jen udělat úpravy na silnici.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 18:11 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 2009
Od: 28 čer 2007 16:54
Trolejbus tak, jak ho známe, je pozůstatkem dob, kdy autobusy neměly pořádné motory a pořádné brzdy - a ta éra v našich zemích skončila s příchodem Š11. Zachovaly si sice pár výhod (nulové emise v místě, stoupavost, dynamika, při velké hustotě provozu menší provozní náklady oproti abusu), nicméně jak píše PvvS, je poměrně málo míst, kde vychází jako optimální řešení - tam, kde je velká přepravní poptávka, se víc hodí kovokolní MHD (bo víc cestujících na jednu soupravu nebo jednoho řidiče), a pro zbytek jsou už dnes výhodnějším řešením baterkoidi nebo hybridi.

Ovšem v brněnské situaci jsou podle mě optimální cestou baterko*-tykadloidní hybridy, které umožní se stávající infrastrukturou prodloužení typu Jírova a časem - po zvýšení dojezdu na jedno nabití do řádu desítek až stovek km včetně topení/klimy - i nahrazení abusových linek.


* ta baterka by kvůli rychlosti dobíjení a životnosti měla být spíš ze superkondenzátorů, než z klasických akumulátorů


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 18:06 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 6119
Od: 15 dub 2008 16:23
Bydliště: Žlutý kopec
Ke grafu: zajímavé (netýká se jenom elektřiny, ale i paliv,...), kolik (=jak málo) procent koncové ceny zabírá cena produktu.
Taky mohli přenos a distribuci sloučit do jedné výseče. :-k


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 17:48 

Příspěvky: 952
Od: 09 lis 2006 18:16
Pokud porovnáváme trolejbus s autobusem, tak si myslím, že by se měla započítat i náhradní doprava. Tedy dopravní podnik by měl disponovat určitým počtem autobusů, pokud se děje zrovna nějaká rekonstrukce na trati. To se samozřejmě týká i šalin. Ale jaký je optimální počet si netroufnu říct. Myslím si, že trolejbusy v podobě jaké jezdí teď dříve nebo později skončí, přeci jenom jejich obrovskou nevýhodou je nutnost mít troleje.

Docela zajímavý je také tento článek o elektromobilech
http://auto.idnes.cz/problem-s-dojezdem ... tomoto_vok
především poslední dva odstavce. Nicméně cena bude oproti trolejbusové trati někde jinde. Nicméně jsem si říkal, že kdyby byla nabíjecí plocha jen na konečných (za předpokladu, že by se autobus stihl rozumně dobít), tak by to tak utopické pro širší nasazení být nemuselo.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 17:11 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8612
Od: 10 čer 2004 11:19
Oddeleno


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 16:14 
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1572
Od: 28 lis 2007 23:00
Bydliště: Brno
Řekl bych, že toto ekonomické okénko by si zasloužilo vlastní vlákno.

_________________________________
Smyslem života je, aby byl rozum a instinkt v rovnováze.
doktor Reiniš


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 15:15 

Příspěvky: 1546
Od: 06 lis 2009 10:30
Agent: Cenotvroba elektřiny je mnohem složitější, než "za kolik si ji vyrobíme." Obchoduje se na burze stejně jako ropa a to v eurech, tj. kurzové rozdíly nesmažeš. Samotná elektřina je asi třetinou z konečné ceny, velmi vysoká je cena distribuce, příspěvek na obnovitelné zdroje a samozřejmě také daň. Ta mimochodem tvoří více než polovinu ceny i u benzínu.

Otázka ceny a stálosti výroby elektřiny je spíš na výrobce. Ten elektřinu právě na burze a čím levněji je schopen ji vyrobit, tím více vydělá, cenu tvoří celý trh společně.


Nemáte oprávnění prohlížet přiložené soubory.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 14:25 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8612
Od: 10 čer 2004 11:19
Mno a kolik elektraren je plynovych, nebo na uhli ? Pokud stoupne nafta, stoupnou i vsechny ostatni energie. Nejde uprednostnit jednu trakci nad jinejma. Kazda ma svy pasmo, kde je jeji provoz vyhodny . A u trbusu je bohuzel ta hranice dost mala. Kapacitne je jako autobus, cenama se blizi tramvaji . Nekdy jeho vyhody sice prevazi nevyhodu drazsiho provozu, ale to je an opravdu vytizenejch linkach ve meste. Ne na okruznich jizdach po venkove. A ta sobestacnost energii je dost prazdnej vyznam. Papirove sice mame v republice zdroje prevysujici spotrebu, ale staci mensi rozpad site (i v zahranici) a je konec. Jediny co by mohlo zlevnit provoz by bylo vetsi nasazeni trbusu mimo spicku. Aby DP ziskal plossi odbernou krivku. Tim by mohl ziskat trochu levnejsi energiu.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 13:45 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1099
Od: 28 pro 2008 00:10
Bydliště: 613 00
Tady jde spíš o to, že ve výrobě elektřiny jsme soběstační, a cena energie je dlouhodobě čitelná, případně regulovatelná. Kdežto u ropy jsme závislí na dodávkách z nestabilních regionů (Rusko, Blízký východ), případně se ropa přes takové regiony transportuje (Ukrajina, viz. loňský výpadek v dodávkách plynu). Cenu značně ovlivňují kurzy měn, světová poptávka, zejména prudký růst ekonomik Číny a Indie (5x více obyvatel, než kolik má celá EU), a řada dalších faktorů. Takže co je lepší? Mít sice dražší trolejbus a mít dlouhodobější kalkul nákladů, nebo jezdit na levnější naftu, ale s tím, že ta nafta bude může stát v létě třeba 42Kč/L ?


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 13:21 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 8612
Od: 10 čer 2004 11:19
Zapomente jenom na ceny elektriny. Pripocitejte k tomu cenu vystavby trbusove trati . Ta v soucasnosti vychazi okolo 40 milonu za jeden km trate. V tom jsou sloupy, kabelove trasy, menirna. Dal si rozpocitej cenu trbusu, ktera je pri´stejen zivotnosti zhruba dvojnasobna, jako u abusu.
Razem nebude divny ze abusy dokazou jezdit okolo 30km/kc a trbus se placa nekde okolo 50kc/km. A cim delsi interval, tim hur se naklady rozlozi. POkud to neni linka an urovni t-25/26, tedy 5 minuta lidi padaj z oken, tak to nema moc smysl.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 12:33 
Uživatelský avatar

Příspěvky: 3395
Od: 12 čer 2007 02:11
Bydliště: Doma
Mauricio píše:
Ať se pro mne za mne zvyšuje co chce, ale zároveň s tím, ať se také úměrně zvyšuje plat. Pokud mě tento rok bude stát o 15tis více při stejných spotřebách a platu jako loni, tak je něco špatně.

Máš opasek?

_________________________________
Medlánky jsou elita a Pisárky jelita


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 11:33 

Příspěvky: 9159
Od: 15 led 2005 23:41
Ať se pro mne za mne zvyšuje co chce, ale zároveň s tím, ať se také úměrně zvyšuje plat. Pokud mě tento rok bude stát o 15tis více při stejných spotřebách a platu jako loni, tak je něco špatně.


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 11:29 

Příspěvky: 1546
Od: 06 lis 2009 10:30
Mám pocit, že cena nafty v posledních letech roste pomaleji než inflace -> reálně zlevňuje. Ale je hodně volatilní, takže jde i o to, kdy se o ni začneš zajímat :-)
Zato cena elektřiny, pokud si dobře pamatuji, roste oproti inflaci nadproporčně. Nicméně zdá se, že teď by měla zase nějakou dobu klesat...


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 11:22 
Moderátor
Uživatelský avatar

Příspěvky: 1572
Od: 28 lis 2007 23:00
Bydliště: Brno
Kdybych tohle řekl známému, který má autodopravu a tankuje naftu každej den, tak mám monokl pod okem. :mrgreen: sarcastic

_________________________________
Smyslem života je, aby byl rozum a instinkt v rovnováze.
doktor Reiniš


Nahoru
 Profil  
 
Offline
PříspěvekNapsal: 06 led 2011 09:44 

Příspěvky: 9159
Od: 15 led 2005 23:41
Zadarmo? :mrgreen:


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 187 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Další

Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: michalk a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Právě je 21 zář 2019 19:14
Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Fórum běží na systému phpBB
Pro BMHD.cz vytvořil mceza | © 2011-12 [mceza.com]