Diskuzní fórum MHD Brno
http://forum.bmhd.cz:80/

Urbanismus a architektura Brna
http://forum.bmhd.cz:80/viewtopic.php?f=9&t=716
Stránka 1 z 49

Autor:  M [ 04 bře 2024 14:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

omylem jsem natrefil na projekt vozovny Slatina:
https://www.dkarchitekti.cz/projekty/vozovna-slatina

Autor:  Ondra K. [ 02 bře 2024 16:01 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

V jednom rozhovoru na toho téma se Kratochvíl nechal nedávno slyšet, že rada pravděpodobně vybere variantu A. Kvůli VRT totiž bude nutno přeprojektovat chystanou podobu MÚK D1xVídeňská.

Autor:  Pavel [ 02 bře 2024 02:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

našel jsem územní studii, která porovnává varianty terminálu vysokorychlostní železnice Vídeňská vs Starý Lískovec (Bohunice). Do obou variant je plánována tramvajová trať. V případě Bohunic za mne docela šílená odbočka z Osové.
https://www.jmk.cz/content/29137

Autor:  xcav8 [ 26 zář 2023 10:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Brno 1910
Na konci je vidět vozovna Pisárky. Celkem unikát.

Autor:  xcav8 [ 04 črc 2023 12:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Brno 1937

Autor:  M [ 25 kvě 2023 16:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Snad to mohu dát sem.
Zajímavé video, kde od času 1.10 je Brno kde je nádraží ještě bez podchodů... :

https://www.youtube.com/watch?v=eZhs7mDL9Xo

Autor:  pdbrno [ 28 úno 2023 19:33 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ondrah98 píše:
No já vám nevím s těmi busy, busy SA jezdí kolem nádraží naprosto běžně, Flix také není problém u nádraží vidět... Čas od času to berou přímo po kolejích kolem nástupiště. Tak nevím, kdo jezdí přes Maliňák.


Jedinej a asi zásadní problém že velké autobusy typu SA a Flex bus neprojedou viaduktem k nádraží.Proto jezdí směrem od nových sadů.

Autor:  Cracatit [ 28 úno 2023 15:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Martine, ehm, v současným stavu prvního nástupiště je nápad lozit s berlama mimo podchod taky pořádná pitomost, prostě je legální cesta se vrátit ke KFC a tam přejít na sníženým přechodu, kam potřebuju. Na vozíku je dokonce nutný se vrátit na přechod, protože schody dolů do podchodu souběžnou rampu s menším spádem vůbec nemají, ona i ta rampa k trolejbusům má docela spád, na ručním vozíku bych po ní nechtěl jet ani za zlatý prase, jedině s jištěním další osobou.

Autor:  Cracatit [ 28 úno 2023 15:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Odebráno...

Autor:  MartinV [ 27 úno 2023 12:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Je-li někde podchod, nemá tam vůbec být úrovňové křížení.
Používat podchod k tomu, abych se dostal přes jeden jízdní pruh (z 1. nástupiště k Letmu), je docela pitomost. Nehledě na méně mobilní spoluobčany. Když seš na vozíku, nebo o berlích, šup do podchodu.

Autor:  Igor Mauricio [ 27 úno 2023 11:37 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ta vaše posedlost zábradlím je skvělá. Nutno si uvědomit, co spadá do jakých norem, tj. novostavba, rekonstrukce, současný stav.

Protože nahnat lidi do podchodu na úkor aut je bláhovost, která byla opouštěna v západní Evropě už v sedmdesátých letech.
Je-li někde podchod, nemá tam vůbec být úrovňové křížení. Pokud zde vehemetně obhajujete celkovou nekoncepci přednádražního prostoru, a je úplně jedno jestli tu současnou nebo plánovanou, tak z logiky zde diskutujících se můžou podchody zrušit.

Nevím nevím, ale zatím všechny argumenty jsou poměrně liché.
Nepřijde mi lichý argument, že k občanské vybavenosti se potřebuješ dostat i jinak než pěšky.

pokud zakážeme vjezd autům, bude celkově (!) jezdit méně aut
Samozřejmě, pokud ti zakážou vyjet z garáže, tak ano, autem nepojedeš. Pojedeš třeba na elektrokoloběžce po chodníku, což je strašně ekologický a bezpečný.

Ne, ty auta není potřeba 'někam přesunout'.
Asi sis nevšiml, že ulice Nádražní jest běžnou komunikací. Pokud tam zakážeš vjet autům, co se stane? Pojedou jinama. Chtěl bych vidět dopravní posouzení související s úpravou přednádražního prostoru, protože těch aut tam nejezdí málo a určitě tam nejezdí jen tak, aby řidiči kličkovali mezi kusy, co nepoužívají podchod. A toto vše neúměrně zatíží už tak přetížené okolní komunikace.

Přijde ti, že lidi nekličkují kolem zábradlí na straně u podchodu?
Dřív jo, ale teď tam je zábradlí...? Docela dlouho mi tam nikdo zmateně pod auto nevbíhal.

Na té vizualizaci zábradlí bohužel vidím a docela mě to děsí, snad to nedopadne jak Mendlák. Vždyť Česká taky funguje bez zábradlí a všichni jsou s tím v pohodě...
Už je to nějaký pátek, co se rekonstruovala Česká, a tehdy platily poněkud jiné předpisy než dnes. Zábradlí bude samozřejmě nutné i u nádraží, a to i v případě, že tam bude zakázán vjezd autům - leda by někdo překvalifikoval komunikaci na co já vím, zahradu.

Jo a pošta je prodaná, už není majetkem České pošty, s.p. Dražba objektu proběhla tuším loni.
Myslím, že předloni, majitelem je teď nějaká dceřinka Triniti Bank, jméno už nevím a jsem línej to hledat. Jde ale jen o budovu - pozemek pod budovou patří pořád drahám.

kousek dál je VZP
Pardon, tak ne úřad ale VZP, moje chyba.

protože jim tam chybí reálný přechod
Nyní se podíváme, co nám říká zákon o provozu na pozemních komunikacích:
„Je-li blíže než 50 m křižovatka s řízeným provozem, přechod pro chodce, místo pro přecházení vozovky, nadchod nebo podchod, musí chodec přecházet jen na těchto místech.
Tak jednak tam je podchod, a druhak do 50m jsou rovnou dva přechody, jeden vlevo, jeden vpravo. Dále asi netřeba komentovat.

Autor:  Ondra K. [ 26 úno 2023 23:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Fantomas píše:
Ondra K.: Zaprvé nevím, proč by to nebylo slučitelné s autobusovým provozem, za druhé už tu někdo psal, že autobusy ke Grandu dnes už jezdí přes Maliňák (což se shoduje s mým pozorováním). Podle mě jsou to vše jen klasické výmluvy, proč něco nejde. Kdyby se chtělo, tak to půjde.

V prvé řadě je problém v tom, že všechny tyhle prvky typu zvýšených prahů, které vyžadují existenci náběhů (šikmá plocha, kterou se nastoupá přidaná výška) mají omezenou únosnost a nejsou vhodné pro tak velké zatížení jako jsou dálkové autobusy. Ono se to možná nezdá, ale legislativně je maximální hmotnost u třínápravovýho autobusu 25 tun.

Autor:  Fantomas [ 26 úno 2023 22:18 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ok, ale i tak, i kdyby to přetrasovat nešlo, v čem by to měl být problém? Resp. v čem by ten bus byl o tolik problematičtější než osobák? Tak by tam prostě pomalu opatrně projel, tak jako opatrně jezdí šaliny po Masaryčce nebo v uzlu Česká. Tam jsou navíc lidi míň opatrní, protože je to oficiálně pěší zóna; tady by pořád vstupovali do vozovky mimo přechod, tak jako to dělají na tom Šilingráku nebo u Vojenské nemocnice. A naopak řidiči by tam taky byli opatrnější, když by věděli, že tam může člověk vstoupit kdekoliv. Nakonec i na tom Maliňáku taky musí ty busy opatrně, protože to navazuje na pěší zónu, je tam vyloučen provoz IAD a přechází se tam všude možně.

Zkrátka, v tom místě přečíslují pěší automobilovou dopravu tak obrovským poměrem, že je absurdní to tam koncipovat tak, že je to primárně pro auta a na jednom místě teda milostivě lidem dovolíme přecházet. Ne, to má být úplně naopak, prioritu mají mít pěší (teď nemyslím z hlediska přednosti v jízdě) a řidičům teda dovolíme tama opatrně projet, pokud tam už musí. Možná by si to taky část těch, co tam jenom projíždí, pak rozmyslela, jestli nezvolit jinou trasu.

Autor:  mekrydy [ 26 úno 2023 21:14 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Od Malinaku se jezdi z Olomouce, pres hlavak se jezdi z Prahy. Urcite by to slo ale pretrasovat a nebylo by to o tolik delsi.

Autor:  Ondrah98 [ 26 úno 2023 20:31 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

No já vám nevím s těmi busy, busy SA jezdí kolem nádraží naprosto běžně, Flix také není problém u nádraží vidět... Čas od času to berou přímo po kolejích kolem nástupiště. Tak nevím, kdo jezdí přes Maliňák.

Autor:  Fantomas [ 26 úno 2023 20:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ondra K.: Zaprvé nevím, proč by to nebylo slučitelné s autobusovým provozem, za druhé už tu někdo psal, že autobusy ke Grandu dnes už jezdí přes Maliňák (což se shoduje s mým pozorováním). Podle mě jsou to vše jen klasické výmluvy, proč něco nejde. Kdyby se chtělo, tak to půjde.

Autor:  Ondra K. [ 26 úno 2023 19:46 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Cracatit píše:
Bez zábradlí je toho víc, třeba Šilingrák pro 5 a 6 směr dolů ke Sv. Anně a Mendláku, nebo "vídeňský typ" na trase jedničky do Řečkovic a nově na Lesnické, kde je normálně pojížděný mys i s cyklistama. U Vojenské nemocnice prý s tím měl nějaký problém drážní úřad, ale podrobnosti nevím, dočetl jsem se to na fórech.

Na "vídeňské" zastávce se zvýšenou vozovkou bývá prostor nástupiště vymezen pouze sloupky, nicméně celkově se jedná o jiný typ zastávky, než je zastávka na ostrůvku, o které jsem mluvil já.
Fantomas píše:
No však ale přesně to chci u toho nádru, aby bylo v obou směrech, i v tom, kde nebude pěší zóna. Tady z těch příkladů je evidentní, že pěší zóna by neměla být nutná podmínka. Pokud si samozřejmě úřední šiml nepostaví hlavu, že zrovna tam to z nějakého pofidérního důvodu nejde.

Osobně si myslím, že na tom nádraží ve směru Nové sady -> Křenová by to nebylo slučitelný s tím autobusovým provozem a proto to tam není navržený.

Autor:  Fantomas [ 26 úno 2023 17:58 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

No však ale přesně to chci u toho nádru, aby bylo v obou směrech, i v tom, kde nebude pěší zóna. Tady z těch příkladů je evidentní, že pěší zóna by neměla být nutná podmínka. Pokud si samozřejmě úřední šiml nepostaví hlavu, že zrovna tam to z nějakého pofidérního důvodu nejde.

Autor:  Ondrah98 [ 26 úno 2023 17:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Na tom Šilingráku je taky silnice zvednutá na úroveň nástupiště, takže se potvrzuje teorie, že buď zábradlí nebo silnice na úrovni nástupiště a pak je to bez zábradlí.

Autor:  Cracatit [ 26 úno 2023 17:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Bez zábradlí je toho víc, třeba Šilingrák pro 5 a 6 směr dolů ke Sv. Anně a Mendláku, nebo "vídeňský typ" na trase jedničky do Řečkovic a nově na Lesnické, kde je normálně pojížděný mys i s cyklistama. U Vojenské nemocnice prý s tím měl nějaký problém drážní úřad, ale podrobnosti nevím, dočetl jsem se to na fórech.

Autor:  Ondrah98 [ 26 úno 2023 15:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Fantomas píše:
A přesto existuje v Brně řada ostrůvků, kde žádné zábradlí není, protože kdyby se tam udělalo, tak už se tam doopravdy nikdo nevejde, natož třeba s kočárem, a nejsem si vědom toho, že by tam docházelo k více sraženým chodcům než na ostrůvcích se zábradlím. Oni totiž ti chodci většinou ví, že tam nemají přednost, takže si dávají pozor, zatímco když je zábradlí donutí jít až na přechod, tak tam spíš vlezou přímo před auto bez podívání. Ale třeba má někdo nějakou statistiku, která moji domněnku vyvrátí.

Pokud to norma v současnosti neumožňuje, pak předpokládám, že při případné rekonstrukci ulice by se takové řešení muselo zrušit. Na druhou stranu mě teď třeba napadá zastávka Vojenská nemocnice ve směru do centra, kde žádné zábradlí taky není, pouze sloupky, ulice zvýšená do úrovně ostrůvku a třicítka. A tam je to relativně nově udělané. Tak jak to, že tam to jde?


Nevím, normu neznám, ale logicky bych řekl, že tam zábradlí nemusí být právě díky té zvýšené vozovce do úrovně nástupiště, což se ostatně plánuje i na severní straně nádražní, díky čemuž se odstraní zábradlí směrem k Masarykově... A jinak samozřejmě existuje spousta míst bez zábradlí, protože v době jejich vzniku daná norma nejspíš neplatila.

Autor:  Fantomas [ 26 úno 2023 14:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ondra K. píše:
Podle normy musí být zábradlí na vnější straně nástupiště pokud vedle následuje jízdní pruh. Tj nástupiště zastávky je na ostrůvku. Vzhledem k tomu, že většina takovýchto nástupišť je mnohem užší, než by bylo adekvátní počtu cestujících, mi to přijde rozumný.


A přesto existuje v Brně řada ostrůvků, kde žádné zábradlí není, protože kdyby se tam udělalo, tak už se tam doopravdy nikdo nevejde, natož třeba s kočárem, a nejsem si vědom toho, že by tam docházelo k více sraženým chodcům než na ostrůvcích se zábradlím. Oni totiž ti chodci většinou ví, že tam nemají přednost, takže si dávají pozor, zatímco když je zábradlí donutí jít až na přechod, tak tam spíš vlezou přímo před auto bez podívání. Ale třeba má někdo nějakou statistiku, která moji domněnku vyvrátí.

Pokud to norma v současnosti neumožňuje, pak předpokládám, že při případné rekonstrukci ulice by se takové řešení muselo zrušit. Na druhou stranu mě teď třeba napadá zastávka Vojenská nemocnice ve směru do centra, kde žádné zábradlí taky není, pouze sloupky, ulice zvýšená do úrovně ostrůvku a třicítka. A tam je to relativně nově udělané. Tak jak to, že tam to jde?

Autor:  Cracatit [ 25 úno 2023 18:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Vidím, že jak tady, tak na Zdopravy o tom místu běží fakt hojná debata.
Na jednu stranu vítám, že okolí Letma bude pěší zóna, možná i u nás časem dojdeme na smíšenou zónu jako v Rakousku, tj. zóna podobná jako pěší nebo obytná, jenom z ní nejsou úplně vyhnaná auta a chodci můžou jít všude, jako v pěší zóně. Možná je to ještě trochu jinak.
Asi jsem to tu už kdysi říkal, ale nejvíc by se mi líbilo, kdyby byla skleněná střecha na nějakých nenápadných sloupcích od ústí Masaryčky k Letmu, třeba až k trolejbusu, pak by bylo fajn úplně zrušit střechy výlezů, čímž by se to místo značně zpřehlednilo.
Asi největší problém totiž je, když lidi lezou zpoza přístřešků a vzdor zábradlí, že do poslední chvíle nejdou vidět, což je mnohem nebezpečnější, než klasická pěší zóna stylu Joštova, u které mimochodem chybí kus na Moravském náměstí od soudu ke koni, resp. až ke katastrálnímu úřadu a na šířku celého prostranství až k parku.
Vrátíme se na nádraží: eskalátory ano, lidi je chtěli v participativním rozpočtu snad v roce 2019, jestli si správně vzpomínám, stejně jako zelené střechy těch stávajících výlezů. Ještě bezpečnější by byla jednolitá plocha se zasypáním celé té odbočky podchodu pod šalinama, zrušení výlezu na trajfl, zrušení eskalátorů na parkoviště. Zkuste si to představit, jednolitá plocha jen se šalinou, trajflem a zásobováním. No a pak by to chtělo ještě podél parkoviště nějaké stromy, aby od pošty k viaduktu nebyl jen beton a nic než beton.
Fajn. Vím, že jsem tu navrhoval zakopání šaliny směr Křenová, ale to bylo spíš v dlouhodobém horizontu.

Autor:  Ondra K. [ 25 úno 2023 11:39 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Podle normy musí být zábradlí na vnější straně nástupiště pokud vedle následuje jízdní pruh. Tj nástupiště zastávky je na ostrůvku. Vzhledem k tomu, že většina takovýchto nástupišť je mnohem užší, než by bylo adekvátní počtu cestujících, mi to přijde rozumný.

Autor:  MartinV [ 25 úno 2023 11:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Urbanismus a architektura Brna

Ta posedlost zábradlím mě udivuje. Třeba v naší MČ je často zábradlí mezi chodníkem a trávníkem. Kdo máte psa, kterého musíte venčit na vodítku, tak si asi dokážete představit, jak je to parádní věc takové zábradlí.

Stránka 1 z 49 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/