Tož:
výzbroj - ano, silové bloky 3001 - 3039 jsou GTO, 3040 - 3043 jsou IGCT, ovšem nejsou to tranzistory, ale tyristory (pro přesnost). Rozdíl možno poznat mimojiné i dle zvuku, liší se pouze provedením silových bloků a tím, že IGCT odchází jedno za druhým (nyní na něj stojí 3042 :D). Současně 3040 - 3043 mají silové bloky naprosto shodné jako 22Tr.
statické měniče - 3001 - 3039 Škoda, 3040 - 3043 a 3601 - 3608 Cegelec (štítek je Alstom, ale je to to samý). Jinak měniče Cegelec jsou i na později rekonstrovaných 14Tr, pouze 3217 je atyp, a to Di-Elcom. S tou "úmrtností" měničů je to spíš náhoda od náhody. Měniče na 3040 - 3043 jsou naprosto shodné jako na 3601- 3608, 14Tr mají menší, poloviční typ (napájí se pouze kompresor a servo a navíc mají tzv. záskok - servo jede i 15 vteřin po ztrátě napětí v troleji). Měnič na 22Tr je jeden, vysvětlení je jednoduché. U 3040 - 3043 je z měniče poháněno servo (které zároveň chladí trakční motor), kompresor a ventilace silového bloku; u 22Tr je z měniče napájeno servo, které zároveň chladí první motor, ventilace druhého motoru a kompresor. Ventilace silových bloků na 22Tr je totiž řešena motory na 24 V z palubní sítě. Takže u 22Tr je akorát místo ventilace bloku dána ventilace trakčního motoru, čímž to vychází na odběr z měniče celkem nastejno. Jinou věcí je, že kompresor na 22Tr je daleko větší typ, a je spínán přímo z měniče, který to prostě občas nerozchodí a rozstřelí se, což to ani tak moc nesouvisí s větráním, to je tam jen kvůli přehřátí. Měnič se v případě přehřátí sám vypne. Vůz sice "chcípne", ale měnič se nezničí. Proto je na 22Tr vzadu pět větracích mřížek (na 3601 dodělány až dodatečně). U 3040 - 3043 měnič díky menšímu kompresoru tolik neodchází a snad díky menší zátěži se ani tak často nevypne na přehřátí - proto na 3040 - 3043 nejsou ty mřížky. Zda odchází měnič více na 21Tr nebo na 22Tr (nebo i na 14Tr), je celkem dílo náhody a dílo napěťových špiček v troleji (není problém naměřit 1200 V (!!!!), standart je tak 720 V). V současné době je rekordmanem vůz 3043 - měnič se vypálil třikrát za dva měsíce, dnes zrovna jsme ho tam dávali zpátky po opravě.
obrázek- jedná se o výfuk chladícího vzduchu z ventilace kompresoru (motorek na 24V). Nasávání se děje přes takovou tu "skříň" za plentou druhých dveří, výfuk vzduchu je ještě pod vůz. U některých vozů je výfuk, co je na obrázku, trvale uzavřen ventilační klapkou (jejíž ovládání je odpojeno), u jiných je klapka normálně zapojena, u jiných zase zcela demontována. U které série to je a není, nejsem stavu schopen si teď uvědomit, myslím ale že do 3015 včetně to ještě není a snad na vozech 303x to zase je...nevím teď přesně. Každej vůz je originál, no...