Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata



Odpovědět na téma Stránka 81 z 83    Přejít na stránku Předchozí  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83  Další
Autor Zpráva
V Husovicích by se měla dokončovat. Stejně ovšem bude pak čekat nějaký ten pátek na papíry.


Offline
Uživatelský avatar

1435
15 zář 2005 13:43
čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
Kdy vyjede 3262?


Momentálně je skelet 3505 na Hádech na opískování, po jeho návratu se na něm bude dál makat.


Offline
Uživatelský avatar

1868
05 lis 2005 19:50
Dan píše:
tak se ptam teda tady jestli někdo neví něco o rekonstrukci 3505 :?: :?:
a pardon že to píšu podruhé :-o
Hmm.. to je lepší :wink: :wink: Verusha bude vědět


Offline
312
22 led 2006 19:31
Brno
tak se ptam teda tady jestli někdo neví něco o rekonstrukci 3505 :?: :?:
a pardon že to píšu podruhé :-o


Offline
Uživatelský avatar

922
15 čer 2004 19:24
Verusho, ty neděláš chytrýho, ty jsi chytrá trolejbusová encyklopedie a k tomu ještě s humorem :wink:


Offline
Uživatelský avatar

3059
15 čer 2004 08:24
Ano, Verusha si gratulace zaslouží, protože jeho informace mají nevyčíslitelnou hodnotu.


Offline
Uživatelský avatar

1435
15 zář 2005 13:43
čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
Také se připojuji k díkům. Odpovědi velmi vyčerpávající. Ještě, že ty chytrý v tomto fóru máme.. :-) :-)


No, to mě těší, zase se ale určitě najde pár lídí, kteří mi vytknou, že dělám chytrýho :mrgreen:


Offline
Uživatelský avatar

Administrátor
6665
26 říj 2005 00:04
Brno-Bohunice
Diky ti za super info! pozvedas kvalitu fora! diky :lol:


Tak vyhýbky jsou starší "proudové" (jediná na širé trati je stále ještě u voz. Komín, jinak jsou již jen ve vozovnách), nebo "rádiové". Proudová je jednoduchá: obsahuje elekromagnet, který při průchodu většího proudu přestaví jazyky vyhýbky do druhého směru. Takže pakliže chci vyhýbku projet bez přestavení ("otevřený" směr), musím ji projet setvačností případně i s vypnutým topením, tj. odebírat z troleje co nejmíň proudu. Tak přes kontaktory přejedu a elektromagnet nemá dost proudu vyhýbku přehodit. Pokud chci jet do zavřeného směru, musím přišlápnout jízdní pedál, čímž odebírám z troleje veliký proud, který elektromagnetu stačí k tomu, že přestaví vyhýbku. Přestavovací logiku vyhýbky poznám dle cedulky O - Z (otevřený - zavřený) nebo Z - O na trolejovém převěsu v blízkosti vyhýbky.

Rádiová vyhýbka se přestavuje na základě signálu z RISu, a to vysílačem umístěným na pravém sběrači trolejbusu těsně před botkou. Snímač pro vyhýbku je na troleji v dostatečné vzdálenosti před vyhýbkou. Je to asi půl metru dlouhá lišta podélně asi 3 cm nad trolejí. Před zavedením RISu se vyhýbky přestavovaly "klíčenkou" - oním známým ovladačem, který řidiči fasovali při nástupu na šichtu. Stiskem tlačítka se vyhýbka přestavila do druhého směru, druhým stiskem se přestavila zpět. Ukazatel (červené LED nebo žluté LED) ukáže směr přestavení; pokud ukáže vodorovnou čárku, zůstala vyhýbka přestavena špatně nebo je v poruše. na klíčence bylo žluté a červené tlačítko - žluté pro vyhýbky se žlutým ukazatelem a červené pro "červené" vyhýbky. V současné době už jsou některé vyhýbky na signál klíčenky "hluché" - mají datkivovaný přijímač a fungují jen na RIS.

Rozdíl v ovládání vyhýbek mezi 14Tr a 21Tr není. Pouze starší vozy 14Tr bez RISu (poslední byl 3208) měly spešl ovladač pro RIS vyhýbky, spojený s vysílačem na sběrači. Jinak se vyhýbky volí automaticky RISem nebo ručně přes palubák.


Offline
Uživatelský avatar

1435
15 zář 2005 13:43
čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
Děkuji za naprosto vyčerpávající odpověď. A když už seš dnes tak zdílný, tak se zeptám ještě na toto: jak se přehazují trolejvýhybky? U 14Tr sem viděl, že to měl řidič na klíčích, ale teď se to asi změnilo vlivem RISu a toho nového počítače, že? Jak se to dělalo ve 21Tr? A jak se to dělalo dříve, když ty výhybky nebyly elektricky označené a řidič vlastně neviděl, jak je výhybka vychýlená?


Teda...jsem se rozepsal...no určeno ivesovi, ale počtou a vzdělají se i ostatní, že.


To není zase tak složitý, a jelikož se mi nechce nic dělat a mám čas, tak to vysvětlím:
V trolejbusu krom toho, aby to jelo, potřebuješ obyčejně: zdroj stlačeného vzduchu (brzdy, dveře, pružení), servo (neboli čerpadlo oleje do hydraulického servořízení - aby šlo zatáčet a řidič nemusel rvát volant vší silou) a dobíjení (aby ti neklekly baterie a tímpádem obvody 24V).
Vezměme teda 14Tr
-u úplně prvních 14Tr (většinou série pro býv. SSSR) bylo dobíjení zajištěno řemenovým převodem z trakčního motoru, který poháněl alternátor a ten dobíjel baterie. Nevýhoda je zřejmá - dobíjelo se pouze za jízdy. Servo bylo poháněno přes řemeny stejnosměrným motorem napájeným přímo 600V (lidově zvaným emgéčko dle označení MG132, příp. menší typ MG112), umístěným vzadu pod podlahou v místě třetích dveří. Tlak vzduchu se dělal pístovým kompresorem, který byl přes elmag. spojku a řemeny poháněn tím samým MG. Spojka byla spínána na základě poklesu tlaku. Nevýhodou byla veliká zátěž MG a námáhanost spojky.
-novější série 14Tr má dobíjení řešeno alternátorem umístěným pod podlahou kousek za předními koly. Alternátor je poháněn řemeny MGéčkem na 600V; tento motor pohání před druhý řemenový převod rovněž čerpadlo serva. Dobíjení je tedy stále v běhu i při stání vozu třeba v zastávce. Kompresor, umístěný pod podlahou u třetích dveří, je poháněn samostatným MGčkem. Kompresor je pístový poháněný řemeny, u vozů 14Tr 17/6M je rotační kompresor Yamas, poháněný přímo hřídelí MG.

Nevýhodou obou popsaných variant se stejnosměrnými MGčky na 600 V jsou jasné: především vysoká hlučnost soustrojí, nutnost kontroly stavu motorů, výměny uhlíků v motorech, řemenů, spojek apod.

U vozů 14TrR a i některých cedulových rekonstrukcí (třeba 3215 apod.) je celý systém MGček nahrazen takto:
-základem sestavy je statický měnič Cegelec (dřívější Alstom) typu SMTK 7,5Z , umístěný pod podlahou za přední nápravou. Měnič je napájen 600 V a má tři výstupy: dobíjení baterií, stálý výstup třífázových 380 V a spínaný výstup 380 V. Dobíjení je tedy zcela bezúdržbové, plně elektronické, neboť tím odpadá alternátor. Servo je poháněno přes řemeny asynchronním motorem Siemens ze stálého výstupu 380 V. Servo i s tímto motorem je umístěno před měničem, tedy rovněž pod podlahou za předními koly. Kompresor je pod podlahou u třetích dveří - jedná se o rotační kompresor Hydrovane (stejný jako u 21Tr), poháněný napřímo asynchronním motorem, rovněž Siemens, případně pístový kompresor poháněný tím samým motorem přes řemeny (případ třeba vozu 3235 apod.). Tento motor je napájen spínaným výstupem 380 V z měniče; výstup je spínán při poklesu tlaku vzduchu. Navíc je měnič vybaven i tzv. záskokem - pokud vůz jede přes odizolovaný úsek, vyhýbku apod. a měnič je tedy bez 600 V a tudíž oba motory bez 380 V, po dobu cca deseti vteřin je z baterie 24V zpětně vyráběno přes měnič 380 V pro napájení motoru serva - to proto, aby řidičovi neztuhl volant v ruce při každém projetí takového úseku.

Výhody popsané moderní sestavy jsou nasnadě - výrazně nižší hlučnost, dobíjení plně elektronické, měnič je bezúdržbový, oba motory prakticky netřeba kontrolovat, kompresor při správné a pravidelné údržbě rovněž slouží spolehlivě, a navíc rozvod 380 V je přeci jen bezpěčnějších než 600V.

Popsaná sestava měniče neplatí v Brně pro vůz 3217 - zde je pro servo (přes řemeny poháněno motorem Siemens) i kompresor zvlášť měnič, pro servo a dobíjení vepředu, pro kompresor (pístový, přes řemeny na motor Siemens) a klimatizaci řidiče vzadu. Viděl jsem to jenom letmo náhledem pod podlahu, když u nás ten vůz byl na TBZ, nic bližšího o tom nevím. Výrobcem měničů i klimatizace je firma Di-Elcom Plzeň.


Naposledy upravil Verusha dne 22 led 2006 00:12, celkově upraveno 1

Offline
Uživatelský avatar

361
27 pro 2005 18:05
Brno-Vinohrady
Jasně

PvvS píše:
Zalezi na poskozeni kloubu. POkud to lze opravit jde na opravu.


Offline
Uživatelský avatar

9266
10 čer 2004 11:19
Zalezi na poskozeni kloubu. POkud to lze opravit jde na opravu.


Offline
Uživatelský avatar

361
27 pro 2005 18:05
Brno-Vinohrady
Co se udělá z trolejbusem 15Tr kterýmá poničenej kloub jde na reko nebo ho čeká šrot

ives píše:
Díky, nerozuměl sem sice ani slovo, ale levnější to určitě bude. :-) :-)


Offline
Uživatelský avatar

1435
15 zář 2005 13:43
čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
Díky, nerozuměl sem sice ani slovo, ale levnější to určitě bude. :-) :-)


Bohužel ani já z pozice zaměstnance DP to dost dobře nechápu, ale co se dá dělat. Z ekonomického hlediska do toho nevidím, ale rozdíl tam jistě je - už jen třeba v tom, že 14TrR má měnič Cegelec SMTK 7,5 Z, který stojí tuším nějakých 150 klacků + k němu kompresor Hydrovane, AC servo a podobně. Takhle tam zůstane klasický servo na MGéčko, pístovej kompresor a alternátor, což jistě levnější je.


Offline
Uživatelský avatar

1435
15 zář 2005 13:43
čtvrť s největší koncentrací rozjezdů v Brně
Já to nechápu. Přece DPMB nemá tak málo peněz, aby nemohl opravit poslední 2 kusy! To je cenový rozdíl tak obrovský mezi malou a velkou opravou?


Tak tak, poslední 14TrR bude komínská 3262, v provedení nejspíš s pův. sedátky, jinak stejná jako klasicky. 3259 a 3260 projde VP, dostanou nový lak a transparenty Buse vytěžené z nějakých vyřazených Karos, přičem patrně zůstanou v té bedně vepředu - záleží na tom, jak se to tam vleze.

Ad prodej do Ruska - minulý rok vůz 3203 prohlíživší si delegace se nenápadně poohlížela po okolo zaparkovaných vozech 14TrM, no a bodejť by ne - na jejich (i naše) poměry stále relativně moderní vzhled zabalený do spolehlivosti 14Tr. Vedle stále 22Tr a to je vůbec nezajímalo.


Offline
Uživatelský avatar

3059
15 čer 2004 08:24
3260 projde pouze VP, posledním 14TrR bude zřejmě 3262.


Offline
Uživatelský avatar

361
27 pro 2005 18:05
Brno-Vinohrady
Jo budeme si jich ještě muset užít

Filip Daněk píše:
3260 bude přistaven na reko letos nebo ne :?: :?: ? Prý letošní 14TrR mají být poslední


Offline
Uživatelský avatar

1868
05 lis 2005 19:50
3260 bude přistaven na reko letos nebo ne :?: :?: ? Prý letošní 14TrR mají být poslední


Offline
Uživatelský avatar

3059
15 čer 2004 08:24
Filip Daněk píše:
Nechápu jak někdo takvý HERKY koupí :!: :!:


Náhodou, tak hrozně na tom nejsou, a v Rusku, Maďarsku apod. jsou za to velice rádi.


Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2057 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 78, 79, 80, 81, 82, 83  Další

Nepřečtené příspěvky | Zobrazit aktivní témata


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Přejít na:  
Právě je 28 bře 2024 22:23
Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Fórum běží na systému phpBB
Pro BMHD.cz vytvořil mceza | © 2011-12 [mceza.com]