Diskuzní fórum MHD Brno http://forum.bmhd.cz:80/ |
|
Vlek VV60LF http://forum.bmhd.cz:80/viewtopic.php?f=5&t=18 |
Stránka 2 z 50 |
Autor: | luda_612 [ 05 úno 2021 17:02 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Co se vlastně stalo s podvozky z 1301? Jen jestli se snimi počítá aby se mohlo skládat víc EVO zároveň nebo popřípadě pro nové obousměrky pro potřeby oprav a VP a podobně (teda jestli toto vybavení neposkytne Škoda v rámci dodávky). |
Autor: | miropiro [ 23 led 2021 16:55 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
MKzB píše: Co se týče provozu vleku, tak v kopcovitém Brně brzdy doslova hořely, ale v Německých městech, které jsou spíš rovinaté, není s vleky zas takový problém. Nebo tím pádem i v Ostravě, ta také není tak kopcovitá, že. |
Autor: | TMB [ 23 led 2021 16:07 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Tak z mého pohledu byla patrně lepší plzeňská cesta stavby tramvají K3 ze dvou vozů T3. Ale hlavně nemá cenu pořád uvažovat, co mělo být a nebylo. V té strategii obnovy vozového parku byla uvažována jedna možnost 19 vleků VV60LF s vozy T3R.EV a 22 tramvají K3. Jenže pak by asi už nebyly ani LF a LF2, ani jejich soupravy. A bylo by o to víc problémů s brzdami a klouby. Nesmysl - viděno v souvislostech - je dřívější vývoj K3. V polovině 90. let neměl DPMB dost prostředků na investice (a pro tehdejší politiky na radnici byl "černá díra brněnského rozpočtu"). Na nákupy nových tramvají byly v omezené míře státní dotace, snad 60% pořizovací ceny. Takže vrcholem možností byl projekt T3R a K2R. V případě K2R záhy v osekané verzi K2R.03. Na nějaké K3 tehdy nebylo ani pomyšlení. Teprve příchod KT8D5N jako nových vozů (což byla i jistá reakce ČKD na problémy s RT6) přišla myšlenka rekonstrukce starších KT8 pomocí nového středního dílu. A asi jako reakce konkurenčního PARSu se objevil návrh K3. A zase, protože bylo málo peněz na investice, byly v letech 2004 -2006 pořízeny jen čtyři kusy. Ono ani ty Varia nevznikala po roce 2006 v nějakých závratných počtech. |
Autor: | Ondra K. [ 23 led 2021 15:19 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Však jsem psal, že by bylo potřeba zvolit lepší konstrukci kloubových spojení. |
Autor: | Kari [ 23 led 2021 11:12 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Buďme rádi, že těch K3 nemáme v takové podobě, co máme, víc. Jsou s nimi akorát problémy. |
Autor: | Ondra K. [ 23 led 2021 09:00 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
b1 píše: Proč v 90. letech? Jsou i jiné provozy, kde se vložením nízkopodlažního článku modernizovalo i po roce 2000 (například Krakov, Štýrský Hradec, Oostende) Kdyby se s K3 začalo už v devadesátkách mohly se dělat uztmísto modernizační vlny K2 koncem 90. let. |
Autor: | TMB [ 22 led 2021 23:37 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Myslím, že v případě K3 se cena nelišila. Ono vyrábět novou skříň může být méně pracné, než opravovat starou shnilou. Cenu Varií lze odhadnout z poslední zakázky na 13 LF + 9 LF2, 455 mil Kč. Tuším, že LF2 přišla na 25 mil. Kč, pak by LF stála kolem 17 mil. Kč. Dříve možná i kolem 13 mil. Kč. Pokud ale vím, tak šlo o konečnou cenu Pragoimexu a DPMB dělal pro něj kompletaci vozů jako subdodávku (což může být rozdíl proti EVU, kde jsou v ceně díly a dokumentace). Chápu li to správně, tak montáž Varii by DPMB měl fakturovat, o to se pak jejich cena relativně snížila. |
Autor: | PvvS [ 22 led 2021 20:41 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Otázkou je, jestli se v té ceně za K3 počítá z původní skříní, nebo je tam naceněná i novostavba krajních článků. |
Autor: | Honza P [ 22 led 2021 17:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
TMB píše: Odpověď je prostá - dodávka 29 tramvají Škoda 13T v letech 2007 - 2011, tuším, že v ceně 57 - 63 mil. Kč/kus. A souběh rekonstrukcí T3 a K2 na Varia. A dohledal bys i cenu rekonstrukce T3 a K2 na Vario? |
Autor: | TMB [ 22 led 2021 16:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Odpověď je prostá - dodávka 29 tramvají Škoda 13T v letech 2007 - 2011, tuším, že v ceně 57 - 63 mil. Kč/kus. A souběh rekonstrukcí T3 a K2 na Varia. |
Autor: | Honza P [ 22 led 2021 15:15 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
TMB píše: K3 19 mil. Kč, VV60LF 8,4 mil. Kč, T3R.EV 10 mil. Kč, T3R.PV 7,5 mil Kč. Poměr cena/výkon dost slušný. Skoro se divím, že se to nedotáhlo dál u těchto dvou typů. U vleku to je pochopitelné, pro brněnské kopcovité podmínky je nevhodný, ale těch K3 se divím, že jich nebylo víc. Zvlášt když se docela vyráběly (pokud k tomu připočítáme 4 plzeňské vozy, Satra III a tuším že i nějaké podobné vozy šly na Ukrajinu) |
Autor: | ZGHK [ 22 led 2021 12:58 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
TMB píše: Takže k cenám tramvají dle prezentace DPMB z roku 2004: Anitra 32 mil. Kč Zajímavé, v dnešních cenách je to cca 45 MCZK, skládačku Draka DPMB kupuje za 26,5 MCZK |
Autor: | xxx [ 22 led 2021 12:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
TMB píše: O takové nehodě jsem neslyšel, ani neviděl fotky. Ve kterém roce se stala? Nevím a myslím, že si to ani babička takhle přesně nepamatuje. Ale každopádně to bylo v 50. letech. |
Autor: | TMB [ 22 led 2021 12:03 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Takže k cenám tramvají dle prezentace DPMB z roku 2004: Vektra 60 mil. Kč, Anitra 32 mil. Kč, K3 19 mil. Kč, VV60LF 8,4 mil. Kč, T3R.EV 10 mil. Kč, T3R.PV 7,5 mil Kč. |
Autor: | Ondrah98 [ 22 led 2021 00:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Chtěl jsem napsat v podstatě totožný příspěvek jako Ondra K. Tak zkusím odpovědět ze svého pohledu. Souhlasím s tím, že K3 nebyla špatná myšlenka, ale přišla pozdě. V 90. letech by měla určitě větší šanci z několika důvodů. V té době tu nebyl v podstatě žádný výrobce, který by moderní nízkopodlažní tramvaj dokázal vyrábět (samozřejmě historický důvod přechod do normálního tržního hospodářství, jediný výrobce ČKD, logicky zastaralý, jako v podstatě cokoliv - dluh socialismu). A hospodářství určitě nebylo ve stavu, kdy by si mohlo dovolit nakupovat ve velkém něco "ze západu", prostě velmi zvláštní doba způsobená 40 předchozími lety... V takovém prostředí si myslím, že měla K3 šanci, přeci jen je to "rekonstrukce" něčeho, co už mám + prostřední článek, není to celá nová tramvaj "z ničeho". Výhodnost samozřejmě i finanční. Oproti tomu dejme tomu kolem toho roku 2005 už ta situace byla na trhu někde jinde. Vždyť třeba první 13T nebo LF3 jsou z roku 2007. A to se bavíme o úplně něčem jiném než rekonstrukce K2 někdy ze 70. let. Taková rekonstrukce už smysl moc nedává, na rozdíl od doby o 10-15 let starší, tím spíš, když spolehlivost K3 je dost diskutabilní. I když na druhou stranu pak se zase v roce 2020 nakupují T6 z Prahy no... |
Autor: | urbonaut [ 21 led 2021 23:40 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Proč v 90. letech? Jsou i jiné provozy, kde se vložením nízkopodlažního článku modernizovalo i po roce 2000 (například Krakov, Štýrský Hradec, Oostende) |
Autor: | Ondra K. [ 21 led 2021 23:09 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Zrovna K3 byly celkem rozumná myšlenka, která se v nemálo provozech osvědčila. Viz třeba různé modernizace Duewagů GT6. Škoda jen, že se s tím nepřišlo už v 90. letech v době vzniku K2R, a že se neprosadilo nějaké použitelnější řešení kloubových spojení. |
Autor: | goldfinger [ 21 led 2021 22:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Vznik vleku skutečně souvisí s tlakem na nízkopodlažnost. Té se podle tehdejšího záměru mělo dosáhnout jednak zapřáhnutím vlečňáků za sólo T3 (ty v té době jezdily na d4), jednak přestavbou K2 na K3, což by navíc zčásti řešilo i kapacitu vozu No a pak přišly první wany a dvojwany a skončilo to draky, kteří zatím působí dost povedeně a zaplať Pán Bůh za ně. Zazvonil zvonec... |
Autor: | Honza P [ 21 led 2021 22:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
A není ta cena trochu zkreslená malým počtem vyrobených kusů? Kdyby se jich vyrobilo 20, 50, 100... pro více dopravních podniků v ČR, tak by šla cena výrazně níž a vychytaly by se i všechny další mouchy. Tím rozhodně nechci podporovat vleky, jen rozvíjím ekonomickou úvahu malého počtu vozů. A to samé u dalších "čtyřkusových" modelů - RT6, K3, ... |
Autor: | Zdeněk [ 21 led 2021 22:08 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Vlek stál 20 mega, pokud mě paměť neklame... |
Autor: | TMB [ 21 led 2021 21:51 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Tak anitra byla 100% za 35 mil., Kč. Dražší proti RT6 za 26 mil. Kč. Ty vleky stály víc, než 5 mil Kč, tuším, že 8 mil. Zítra se zkusím podívat do Strategie obnovy vozového parku 2004 - 2008. Tam to bylo i s cenami. Ale nevím, zda to ještě najdu. |
Autor: | adam_r [ 21 led 2021 21:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Co se tyce technickych problemu a (ne)spolehlivosti, tak je dobre si vzpomenout na kontext vzniku VV60LF. V te dobe jeste nebylo k dispozici VarioLF a resila se otazka nizkopodlaznich vozu. Vyrabeli se nove vysokopodlazni kastle pro T3 dostatecne pevne na tazeni vleku. A tehdy vnikl napad, ze by tento vuz mohl utahnout vlek a vytvorit tak levnou alternativu ke Skode 03T. Zadani je cca nasledujici: souprava T3+VV bude mit 66% hmotnosti na hnanych napravach, vlek bude mit otocne podvozky, dynamicky bude odpovidat K2 a souprava bude stat maximalne 15MKc (*) - na VV tak zbyva cca 5MKc (*). Tim v podstate pada varianta plnohodnotneho vleku (omezeni hmotnosti), dostatecne velkych kol (otocne podvozky vs. velikost vleku) a dostatecne dimenzovanych brzd (cena do 5MKc). Puvodni reseni melo pouze 2 brzdene napravy a pocitalo se s tim, ze brzdit bude hlavne motorak pomoci elekrodynamicke brzdy. Nicmene chod vozidla pri prechodu do brzdy byl mizerny a navic drazni urad na to odmitl dat schvaleni (protoze to dostatecne nebrzdilo). Takze se museli dodelavat brzdy na dalsi dve napravy a tim se cena vozu docela zvedla. A oproti Skoda 03T s vyssi uzitnou hodnotou (za cca 25MKc *) to uz nebylo takove terno. Shrnuto: dalo by se to vyrobit poradne, ale souprava by nebyla cenove konkurenceschopna. Tak se setrilo za kazdou cenu a vysledek je podobny jako u jineho projektu z 90. let, kde se na brzdach a dalsich komponentach take setrilo. (*) Ceny jsou priblizne pro ilustraci. |
Autor: | Honza P [ 21 led 2021 19:56 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
A ještě bývala Heinrychova, ale nevím, jestli to platí i po reko Údolní |
Autor: | Zdeněk [ 21 led 2021 19:32 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
Xxx: ale na Králové zastavit nemusíš (sluzebky, večer), bezpečnostní zastavení je nahoře na Táboře (dále Zemědělská do centra a Šilingrák oba směry dolů) |
Autor: | TMB [ 21 led 2021 19:20 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Vlek VV60LF |
O takové nehodě jsem neslyšel, ani neviděl fotky. Ve kterém roce se stala? |
Stránka 2 z 50 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |