Diskuzní fórum MHD Brno
http://forum.bmhd.cz:80/

Zajímavé postřehy odjinud
http://forum.bmhd.cz:80/viewtopic.php?f=40&t=939
Stránka 270 z 323

Autor:  J*M* [ 17 říj 2013 08:15 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Že v Praze DPP není výhradním dopravcem na městských autobusových linkách není žádná novinka, už v dobách před 40 léty pamatuji, že některé městské linky nebyly obsluhovány autobusy DPP, ale ČSAD.

Autor:  Ives [ 16 říj 2013 22:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

no nevím, např. pražská městská linka 115, 165, 205.. je kompletně zajišťována soukromým dopravcem..

Autor:  Mouka [ 16 říj 2013 06:12 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

V Praze jezdí soukromí dopravci na autobusových linkách, ale obávám se, že to není formou VŘ na linky, ale spíše formou vyrovnávky výkonů podobně jako v Brně (DP jezdí mimo město).
V Teplicích to sice funguje tak, jak říkáš, ale jezdí tam jen jeden dopravce v celé MHD. Je zajímavé, že pokud firmu provozující MHD vlastní město, náklady jsou vyšší, než když je provozovatelem firma vlastněná Německou spolkovou republikou skrze koncern Deutsche Bahn, ale je to tak. :-)

Autor:  Eda [ 15 říj 2013 21:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Pro začátek by stačilo v Praze soutěžit provozovatele autobusové dopravy. Pokud by bylo vše kvalitně připravené, zjistilo by se, že je to levnější, než když to provozuje městská firma sama. Stejně, jako to zjistili v Teplicích, kde tento systém velmi úspěšně funguje.

Autor:  urbonaut [ 15 říj 2013 20:54 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Mouka: Určitě je to i někde ve Švýcarsku a Německu. A v té Vídni se sice nevypisuje VŘ na tramvajové linky, ale na městské linky autobusů ano.

Autor:  Mouka [ 15 říj 2013 18:38 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Hm, sám jsem se s Wiener Lokalbahn svezl a teď mi to ani nedošlo, že to je druhý dopravce. Je to defacto vlakotramvaj, která přijede po železnici k nádraží Meidling a odtud po tramvajových kolejích pokračuje do centra.
A pokud už jsme u těchto paskvilů, tak ve Zwickau mají v centru splítku (vlak 1435, tramvaj 1000), kde jezdí tramvaje a vlaky po jedné trati (ale jen kousek).
Rozhodně ani jedno nefunguje tak, že by se formou VŘ vybírali dopravci pro jednotlivé linky.


J*M*: No jo, tehdy to fungovalo úplně jinak. Provozování městské dopravy bylo samo o sobě ziskové, což je v dnešní době nepředstavitelné. Ale je nutno všechno chápat v kontextu tehdejší doby.

Autor:  J*M* [ 15 říj 2013 18:35 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Mouka - v 19. století bývalo v jednom městě i více dopravců, tehdy tramvaje a omnibusy, ale brzo radnice přišly na to, že je potřeba jednotný systém s jedním pánem, tak od počátku 20. století vykupování jednotlivých dopravců a slučování v jeden podnik, takže během a po 1. světové válce už většinou ve městě jeden podnik, což se udrželo pomalu do dneška, až za dob tzv železné lady začaly pokusy to zase drobit. Jak to dopadá, může vyhodnotit každý sám, dle mne to možná vedlo k lepšímu na lukrativních trasách, ale celkově se obslužnost zhoršila

miropiro - WLB je ve Vídni něco jako bývalé ČSAD před IDS s tím, že v jistém úseku uznávají jízdenky městské

Autor:  miropiro [ 15 říj 2013 18:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

MartinV píše:
Mouka: není ve Vídni nějaký 2. dopravce, který taktéž využívá tram. koleje?

Ano, ve Vídni je dopravce Wiener Lokalbahnen, který v úseku Wien Oper - Wien Schedifkaplatz využívá tramvajové koleje a proto zde jede pomaleji oproti zbytku trati. V rámci Vídně je samozřejmě možné cestovat na celodenní jízdenku i s tímto dopravcem, mimo Vídeň už samozřejmě nikoliv.

Autor:  MartinV [ 15 říj 2013 17:53 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Mouka: není ve Vídni nějaký 2. dopravce, který taktéž využívá tram. koleje?

Autor:  Mouka [ 15 říj 2013 16:51 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

marecek: Máš pravdu. Letiště, železnice, vodní cesty a silnice zpravidla patří státu/kraji/městu a po splnění předepsaných podmínek je může využívat kterýkoliv dopravce. I když třeba brněnské letiště má od kraje na dobu 50 let pronajatá soukromá firma, stále se jedná o veřejné letiště (může ho využít libovolný dopravce).

Jinak v tom článku se mj. píše o tom, že zvažují více dopravců v tramvajové dopravě. Jsem zvědav, jestli se to podaří převést do praxe. Článek sice uvádí, že není nic neobvyklého, když různé druhy dopravy ve městě provozují různí dopravci, ale více dopravců v tramvajové dopravě v jednom městě? Můžeme se s tím někde setkat?

Autor:  marecek.00 [ 15 říj 2013 15:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Není to spíš tak, že tramvajové koleje jsou málem jedinou výjimkou v systému? Vždy vlastní povrch a dopravní prostředky někdo jiný (silnice, vlaky, vodní cesty, letiště).

Autor:  mceza [ 15 říj 2013 14:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Jo, skvělý nápad. A až nic nepojede, tak jedna firma bude krčit rameny a říkat - "to víte, naše vina to není, to ta druhá firma" a co bude říkat ta druhá firma? ...

Autor:  MartinV [ 15 říj 2013 14:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

To by snad mělo smysl jen v případě, že by časem v Praze jezdili 2 tramvajoví dopravci. Nemyslím si, že je to dobrý nápad.

Autor:  Ondra K. [ 15 říj 2013 13:42 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Neříká se tomu náhodou tunel?

Autor:  Mouka [ 15 říj 2013 13:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Zajímavý nápad pražského Magistrátu... Chtějí rozdělit DP na dvě firmy podobně jako je rozděleno ČD a SŽDC.

Autor:  ReZ [ 15 říj 2013 09:09 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Včera večer na ČT1 zajímavá reportáž o pražských 15T. Odkaz.

Autor:  PvvS [ 15 říj 2013 09:06 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Vzhledem k tomu, na kolik vozu se ted v BA uzavrely vyberovy rizeni, tak se nikdo nebude obtezovat s nakupem ojetych T6A5 pred GO, na konci planovany zivotnosti.

Autor:  manil [ 15 říj 2013 09:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Ano, nebyl. Jak píše Eda.

Autor:  Miky [ 15 říj 2013 09:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No však právě proto by tam nebyl problém (z hlediska polarity výzbroje) provozovat T6 z Prahy, ne?

Autor:  PvvS [ 15 říj 2013 08:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Bratislava ma taky opacnou polaritu. Stejnou jako brno ma pouze Ostrava a Kosice.

Autor:  manil [ 14 říj 2013 22:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No, Brno určitě žádné T6 kupovat nebude, navíc změna polarity u TV3 je finančně nákladnější.

Autor:  Eda [ 14 říj 2013 21:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Spíš než Brno by přicházela v úvahu Bratislava. Tam by snad stačilo jen vyměnit podvozky.

Autor:  Miky [ 14 říj 2013 21:36 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No, bojím se, že by to určitě stálo moc na to, aby se nám to vyplatilo. Jak jsou v tom polovodiče...

Autor:  Ondra K. [ 14 říj 2013 21:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Taky myslím, že je to škoda. Tak mě napadá. Jak moc nákladné je přepólování TV3? Pár souprav jako doplnění vozového parku by tu službu udělalo.

Autor:  Eda [ 14 říj 2013 20:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Docela škoda.
Z šotopohledu by bylo velmi zajímavé, kdyby vozy nebyly sešrotovány, ale prodány někam dál.

Stránka 270 z 323 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/