Diskuzní fórum MHD Brno
http://forum.bmhd.cz:80/

Zajímavé postřehy odjinud
http://forum.bmhd.cz:80/viewtopic.php?f=40&t=939
Stránka 2 z 323

Autor:  urbonaut [ 04 úno 2024 01:20 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Ty švýcarské dvoukloubáky mají to rozložení náprav víc podobné tomu solarisu.

Mimochodem v tom Linci se ty dvoukloubové trolejbusy otáčejí například i v této smyčce Hafen. Oproti tomu je nájezd do obratiště Nádraží Veleslavín velmi prostorný.

Autor:  M [ 03 úno 2024 23:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

xxx: Bratislavský dopravní podnik řekl že je s dvojkloubákem uplně stejná jízda a stejný profil jako s jednokloubákem. Proto je u většiny dvojkloubáku třetí náprava natáčecí právě pro to aby kopírovala tu třetí.

Autor:  Fantomas [ 03 úno 2024 22:55 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Ten Linec bude spíš nějaká výjimka. Schválně jsem hledal v tom Švýcarsku a všechny dvoukloubáky tam ten přední i zadní převis s dveřma mají stejně jako ten Solaris, příklady:
Bern
Ženeva
Lucern
Lausanne

Autor:  xxx [ 03 úno 2024 20:22 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

A přesně o tom převisu to je! To jsem třeba u Solarisu nepochopil ten převis mezi třetí nápravou a druhým kloubem... Ten třetí článek si musí nadjíždět jako prase.

Autor:  urbonaut [ 03 úno 2024 20:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

V tom Linci může hrát roli kratší převis před přední a za zadní nápravou, ani na jednom konci nejsou dveře, respektive jiné rozvory náprav a vzdálenosti náprav od kloubů.

Viz obrázek z Lince

Pro srovnání Solaris

Autor:  Fantomas [ 03 úno 2024 12:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Přesně, si říkám, jak to, že jezdí v pohodě v několika městech ve Švajcu, kde rozhodně nejsou nějaké extra široké ulice a v Práglu na letiště je problém. :roll:

Autor:  M [ 03 úno 2024 12:50 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

dvoukloubový treolejbusy a autobusy jezdí bez problému jak v Evropě tak po světě. Zajímavé že v Bratislavě probémy nemají,v Linci který je nám blízko taky ne atd možná kdyby se u nás stavěly normální silnice a ne užší a užší kde sotva projede normální vozidlo, tak by roblém nebyl.

Autor:  xxx [ 01 úno 2024 23:16 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

urbonaut píše:
Zaráží mě vyjádření opozice, že nikdo nezkoušel, jestli tříčlánkové vozidlo trasu projede. Copak na lince 119 nebyly zkoušeny dvoukloubové autobusy? Minimálně jeden dvoukloubový 25metrový Van Hool tam přece jezdil.

A jak to dopadlo!

Autor:  Naxashi [ 01 úno 2024 21:19 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Mně se spíš líbilo jak řekl, že tam má jezdit kolejová doprava. Ano, přesně tak. Metro, šalina, snad i nějaký ten lepší vlak. Trolejbus na letiště je vhodný pro město jako Brno, ne pro Prahu. Trolejbus jako takový se mi líbí, a přál bych si, aby byl i u nás. Ale tady jsme v ČR, vše se tu dělá o krok méně.

Autor:  urbonaut [ 01 úno 2024 14:00 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

O pražských dvoukloubových trolejbusech.

Zaráží mě vyjádření opozice, že nikdo nezkoušel, jestli tříčlánkové vozidlo trasu projede. Copak na lince 119 nebyly zkoušeny dvoukloubové autobusy? Minimálně jeden dvoukloubový 25metrový Van Hool tam přece jezdil.

https://www.youtube.com/watch?v=3zoM27Yl834

Autor:  xxx [ 24 led 2024 18:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

urbonaut píše:
Já si myslím, že to zas tak černobílé není. Máme tady linky, které mají napůl městský a napůl venkovský charakter, jako 41, 48, 57, 70, 71, 74 a u těch to těžko vyřešíš.

Však ano. Čtvery dveře (SOR NB12) by na tyto linky byly hodně, dvoje dveře málo. Proto jsou na ně nejlepší třídveřáky.

urbonaut píše:
Mimochodem například v Kanadě jsou všechny městské autobusy i trolejbusy dvoudveřové v případě sól a třídveřové v případě kloubů, a dokonce i u tramvají v Torontu jsou dvoudveřové "T3" a třídveřové "K2"

Jo, to vím. Ale je mi jasné, že výměna cestujících ve vytížených zastávkách musí být zákonitě pomalá. Na to nemusím jezdit do Toronta, abych se o tom přesvědčil. Stačí mi si stoupnout na Maliňák nebo na Moravák a pozorovat varia na jedničce.

Autor:  urbonaut [ 24 led 2024 14:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

xxx píše:
Ale aspoň mi tímto potvrzujete, že do města čím víc dveří, tím líp. A hlavně u šalin.
Mimochodem například v Kanadě jsou všechny městské autobusy i trolejbusy dvoudveřové v případě sól a třídveřové v případě kloubů, a dokonce i u tramvají v Torontu jsou dvoudveřové "T3" a třídveřové "K2"

Autor:  urbonaut [ 24 led 2024 13:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Já si myslím, že to zas tak černobílé není. Máme tady linky, které mají napůl městský a napůl venkovský charakter, jako 41, 48, 57, 70, 71, 74 a u těch to těžko vyřešíš.

Autor:  xxx [ 23 led 2024 10:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No dobře. Zrovna 41 byl špatnej příklad. Od Kr. Pole po Ivanovice na dvoje dveře není ideální. Ale aspoň mi tímto potvrzujete, že do města čím víc dveří, tím líp. A hlavně u šalin.

Autor:  urbonaut [ 23 led 2024 01:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

xxx: Jako že třeba taková Setra S 415 LE business je vhodné vozidlo na linku 41? Protože na několika spojích linky 41 jezdí (kurz 30105)

Autor:  Robert [ 22 led 2024 23:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Zrovna na 41 je to hodně blbé řešení. Ale už brzy bude po problému.

Autor:  xxx [ 22 led 2024 22:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No v kolika městech jezdí 2dveřová sóla a 3dveřové klouby? Co vím, tak se od toho ve většině měst ustoupilo. Anebo to jezdí jenom na příměstských či expresních linkách s málo četnou výměnou cestujících. Na Olympia busu taky jezdí 2dveřové crosswaye, protože je to expresní linka, a bohatě to stačí. Občas i na 41 nebo 51. A třeba na takové E56 by to taky bohatě stačilo. A v takové Paříži je to úplně jedno, když se tam stejně nastupuje předem. Dřív to na západě bylo běžné, dvoje dveře u sóla, troje u kloubu, třeba u MB O 405 (G), ale dnes již pochopili, že do města to prostě nestačí.

Ty MB O 530 GL II jsou sice o nějaké dva tři metry delší než běžný kloub, ale ten MAN, o kterém jsem mluvil, má tuším 18,72 m, tedy stejně jako sorka. Sorka má dokonce 18,75 m.

Autor:  Robert [ 22 led 2024 21:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

A přesně na ta 2dvéřová sóla a 3dvéřové klouby jsem narážel.

Autor:  urbonaut [ 22 led 2024 20:47 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

xxx píše:
Nebo MAN i Mercedes-Benz nabízejí kloubák v pětidveřovém provedení. Takže žádný, že na západě se to nedělá.

Nutno ovšem podotknout, že se jedná o prodlouženou verzi "klasických" kloubáků od MANu a Mercedesu. Ty "klasické" 18metrové kloubáky se pětidveřové nedělají.

Na druhou stranu je na západě hodně velkoměst, kde jezdí na MHD třídveřové kloubáky a dvoudveřová sóla.

Autor:  xxx [ 20 led 2024 11:29 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

No pozor. Já jako odpůrce sorek zrovna tohle považuji za jejich výhodu. A na té 67 ty čtvery dveře opravdu mají smysl. (To, že tam nedostačuje interval, je už věc druhá.) Nebo na 25 a 26 patery. To jsou zrovna linky s častou výměnou velkého množství cestujících.

A Iveco Turbocity taky mělo čtvery dveře (na přání zákazníka). Nebo MAN i Mercedes-Benz nabízejí kloubák v pětidveřovém provedení. Takže žádný, že na západě se to nedělá.

Autor:  Robert [ 20 led 2024 11:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

A když přišly NB12, tak tu byl kvikot, jak je to na úkor sedaček, a že na západě by se to nestalo. :-P

Autor:  xxx [ 20 led 2024 10:49 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Ty podesty považuji za docela velkou nevýhodu 45T. Jasně, je to pokrok oproti Variu i Evu, ale 52T má podlahu po celé délce vozu v jedné rovině a není tam jediný schodek. Na západě tohle uměli už v roce 1989. V 45T ten schodek nad podvozky přece jenom nějaký je. Lidi si takových věcí všímají.

52T má sice stejný počet dveří, ale všechny dveře jsou stejně široké. A to zejména u těch předních dveří dělá sakra hodně. 45T má jakoby jenom čtvery dveře (0,5 + 3 + 0,5).

Ondra K. píše:
(...) uspořádání dveří zapadá do stávajícího vozového parku v podobě KT8, 13T, Aniter a Draků.

Takže vždycky se to tak dělalo a nic se měnit nebude. Proč ty šaliny asi tráví v zastávkách tolik času? Proč třeba v Mnichově nebo v Norimberku si u Avenií poručili tolik dveří?

Autor:  Ondra K. [ 19 led 2024 21:25 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Bych řekl, že srovnání 45T a 52T vychází celkem na stejno. 52T má výhodu v lepším průjezdným profilu a všech dveřích širokých. Naopak výhodou 45T je jednodušší konstrukce a jednodušší a levnější údržba. Vzhledem k tomu, že i 45T má podesty pouze u vnitřních sedadel nad podvozky a to ještě hodně nízký, bych považoval uspořádání interiéru za plně srovnatelné.

Chápu, že Pražáci upřednostnili výhody 52T. V případě Brna mi připadá lepší volba 45T, neboť horší průjezdný profil nás netrápí a uspořádání dveří zapadá do stávajícího vozového parku v podobě KT8, 13T, Aniter a Draků.

Autor:  xxx [ 19 led 2024 18:41 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

Ale jinak jako dobrý. Hodně dobrý. Spojuje výhody pevných a otočných podvozků, vhodně rozmístěné dveře, žádné sedačky na podestách, prostorný interiér... Kam se hrabe nějaké naše evo. I oproti 45T je tohle posun.

Autor:  Fantomas [ 18 led 2024 19:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: Zajímavé postřehy odjinud

xxx píše:
Proč ten prostřední článek dělají takhle asymetrickej? Klidně mohl být o jedno okno delší a mohl mít dvoje dveře. Nebo ty dveře mohly být alespoň uprostřed.

Proč není delší je evidentní - protože celková délka šaliny je pevně zadaná, takže by se ekvivalentně musely zkrátit krajní články (sudé články pravděpodobně už zkrátit nejdou s ohledem na podvozky, klouby a možná i sedačky). Jenže pak by v těch krajních článcích nemohly být dvoje dveře, protože už teď to vypadá, že se po otevření budou skoro vzájemně dotýkat a směrem vně budou končit těsně u vybočujících podvozků. A pak je ještě otázka, jestli by to nedělalo problém s kinematikou v oblouku, když by byl velký nepoměr mezi osovými roztečemi podvozků, tak by skříň mohla někde příliš vybočovat nebo to dělat jinou neplechu, těžko říct.

Uprostřed by ty dveře v prostředním článku asi být mohly, otázka je, jestli to takto není výhodnější z pohledu rozmístění sedaček. Případně to může být čistě kvůli maximální unifikaci dílů, resp. modulů, ze kterých je to poskládané.

Stránka 2 z 323 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/